logo

Select language

H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit døper Viking Princess

 

«-Det er svært hyggelig at H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit har sagt ja til oppgaven som gudmor for skipet og på den måten bidrar til å understreke statusen og viktigheten av å satse på utvikling av miljøvennlige løsninger for skipsfarten», sier adm.dir. i Eidesvik Offshore, Jan Fredrik Meling og adm.dir. i Kleven, Ståle Rasmussen, i en felles uttalelse.

Skipsdåpen vil finne sted på Bryggen i Bergen den 14 september kl 12.00 og alle interesserte vil ha anledning til å følge dåpshandlingen på kaien. H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit vil deretter av skipets kaptein få en omvisning ombord på dette miljøvennlige naturgassdrevne supplyskipet.

Foto: Sølve Sundsbø / Det kongelige hoff

Bakgrunn:

Viking Princess

Viking Princess er byggnr. 347 fra Kleven Verft, og er søsterskipet til Viking Prince som ble overlevert i mars i år. Eidesvik Offshore og Kleven er pionerer innen bygging av gassdrevne fartøy, og bygget blant annet verdens første gassdrevne supplybåt, Viking Energy, i 2003. Kleven er den ledende leverandøren av avanserte gassdrevne fartøy i Norge, med sju fartøy levert, og to nye i ordreboken.

Viking Princess har en dødvekt på hele 6 500 tonn, lengde 90 meter, bredde 21 meter, og et dekksareal på over 1 050 m2. De miljøvennlige LNG dual fuel-motorene sikrer lave utslipp av NOX og reduserte utslipp av CO2. 

Etter levering går Viking Princess direkte inn i en langtidskontrakt med Statoil.

les også om Heyerdahlprisen som ble uttdelt av Kronprinsessen

Kleven:

Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte offshorefartøy og andre typar fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har de siste årene flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og har med dette gått mot strømmen i norsk skipsbygging. 

Konsernet er pionerer innen bygging av LNG-drevne skip, og har som mål å levere de mest lønnsomme og effektive løsningene til verdens mest krevende offshoreredere. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.

Eidesvik Offshore ASA

Eidesvik operer en moderne flåte på 25 spesialiserte skip innen tre hovedsegmenter; supply, seismikk og subsea. Eidesvik er kjent for å være et innovativt rederi og flere av skipene er utviklet av Eidesvik sin prosjektavdeling i samarbeid med våre egne kunder og skipsdesignere.

 

Eidesvik har utviklet og var først i verden (2003) med et naturgassdrevet lasteskip. Eidesvik vil med Viking Princess ha 5 miljøvennlige LNG drevne skip og er dermed største aktør i verden på dette. Eidesvik har også med samarbeidpartnere utviklet brenselscelle drift av skip og er nå i gang med utprøvning av verdens første hybridskip som kombinerer batteri, brenselscelle og naturgass (LNG). Les mer om dette på www.vikinglady.no

H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit døper Eidesvik sitt nye miljøvennlige skip, Viking Princess, på Bryggen i Bergen 14. september. Nybygget blir da levert fra skipsverftet Kleven Verft til rederiet Eidesvik.

 

«-Det er svært hyggelig at H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit har sagt ja til oppgaven som gudmor for skipet og på den måten bidrar til å understreke statusen og viktigheten av å satse på utvikling av miljøvennlige løsninger for skipsfarten», sier adm.dir. i Eidesvik Offshore, Jan Fredrik Meling og adm.dir. i Kleven, Ståle Rasmussen, i en felles uttalelse.

Skipsdåpen vil finne sted på Bryggen i Bergen den 14 september kl 12.00 og alle interesserte vil ha anledning til å følge dåpshandlingen på kaien. H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit vil deretter av skipets kaptein få en omvisning ombord på dette miljøvennlige naturgassdrevne supplyskipet.

Foto: Sølve Sundsbø / Det kongelige hoff

Bakgrunn:

Viking Princess

Viking Princess er byggnr. 347 fra Kleven Verft, og er søsterskipet til Viking Prince som ble overlevert i mars i år. Eidesvik Offshore og Kleven er pionerer innen bygging av gassdrevne fartøy, og bygget blant annet verdens første gassdrevne supplybåt, Viking Energy, i 2003. Kleven er den ledende leverandøren av avanserte gassdrevne fartøy i Norge, med sju fartøy levert, og to nye i ordreboken.

Viking Princess har en dødvekt på hele 6 500 tonn, lengde 90 meter, bredde 21 meter, og et dekksareal på over 1 050 m2. De miljøvennlige LNG dual fuel-motorene sikrer lave utslipp av NOX og reduserte utslipp av CO2. 

Etter levering går Viking Princess direkte inn i en langtidskontrakt med Statoil.

les også om Heyerdahlprisen som ble uttdelt av Kronprinsessen

Kleven:

Kleven er landets største norskeide skipsbyggingskonsern. Konsernet bygger og utruster store og teknologisk avanserte offshorefartøy og andre typar fartøy for norske og internasjonale kunder. Kleven har de siste årene flyttet en større del av byggeprosessen hjem til Norge, og har med dette gått mot strømmen i norsk skipsbygging. 

Konsernet er pionerer innen bygging av LNG-drevne skip, og har som mål å levere de mest lønnsomme og effektive løsningene til verdens mest krevende offshoreredere. Konsernet har to verft: Kleven Verft AS i Ulsteinvik og Myklebust Verft AS i Gursken i Sande kommune.

Eidesvik Offshore ASA

Eidesvik operer en moderne flåte på 25 spesialiserte skip innen tre hovedsegmenter; supply, seismikk og subsea. Eidesvik er kjent for å være et innovativt rederi og flere av skipene er utviklet av Eidesvik sin prosjektavdeling i samarbeid med våre egne kunder og skipsdesignere.

 

Eidesvik har utviklet og var først i verden (2003) med et naturgassdrevet lasteskip. Eidesvik vil med Viking Princess ha 5 miljøvennlige LNG drevne skip og er dermed største aktør i verden på dette. Eidesvik har også med samarbeidpartnere utviklet brenselscelle drift av skip og er nå i gang med utprøvning av verdens første hybridskip som kombinerer batteri, brenselscelle og naturgass (LNG). Les mer om dette på www.vikinglady.no

Your Partner in Shipping

EIDESVIK OFFSHORE ASA / phone +47 53 44 80 00